
Aleksandra Went
Aleksandra Went (ur. 1976, Gdańsk) ukończyła Wydział Rzeźby ASP w Gdańsku i od ponad dwóch dekad współtworzy duet Karska/Went, znany z filmów i instalacji przestrzennych. Równolegle rozwija jednak autorską pracę z gliną – pod marką Wela Ont Ceramika tworzy unikatowe przedmioty użytkowe, które łączą wyczucie rzeźbiarskiej formy z funkcjonalnością codziennych naczyń.
Fizyczne obiekty Aleksandry Went – od minimalistycznych czarek po monumentalne wazony‑rzeźby – dowodzą, że sztuka użytkowa może być polem eksperymentu formalnego, miejscem spotkania taktylnej przyjemności gliny z poetycką refleksją nad naturą form. Dzięki temu jej prace pozostają jednocześnie funkcjonalne i głęboko artystyczne.

Katarzyna Szyc
Katarzyna Szyc (ur. 1988, Świdnica) projektantka i założycielka marki Perler Design, oraz prezeska Stowarzyszenia Twór. Jej prace doceniły jury prestiżowych konkursów: zdobyła wyróżnienia „must have” Łódź Design Festival oraz „Dobry Wzór” Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Projekty Katarzyny regularnie pojawiają się w czołowych magazynach branżowych, m.in. Elle Decoration i AD.
Kluczowym medium, z którym eksperymentuje, jest jesmonit – mineralno‑akrylowa masa pozwalająca uzyskać rzeźbiarską, kamienną w dotyku powierzchnię. Katarzyna opracowała własne receptury i techniki, dzięki czemu tworzy meble w szerokim zakresie skali: od niewielkich stolików kawowych po pełnowymiarowe stoły jadalniane.

jakub biewald
Jakub Biewald (ur. 1987, Toruń) ukończył Rzeźbę – specjalizację Ceramika Artystyczna – na Wydziale Sztuk Pięknych UMK (dyplom z wyróżnieniem 2014) oraz studiował w Accademia di Belle Arti di Palermo (Erasmus 2010/11); w 2013 otrzymał Nagrodę im. Adolfa Ryszki dla najlepszego studenta rzeźby. W 2020 obronił doktorat na Wydziale Ceramiki i Szkła ASP we Wrocławiu, gdzie dziś pracuje jako adiunkt i laborant, inicjując także plenery rzeźbiarskie w Wąbrzeźnie.
Jego rzeźby oraz obiekty sztuki użytkowej rejestrują dynamikę natury i proces wzrastania, co artysta opisuje jako „poddanie się żywiołowi” materii. Te formy, wypalane czasem w niestandardowych technikach i wystawiane m.in. w New Taipei Yingge Ceramics Museum na Tajwanie, łączą rzeźbiarską precyzję z pierwotną energią żywiołów.

Rebeka Ciesielczuk
Absolwentka kierunku Ceramika na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu (studia magisterskie, 2020–2025). Tworzy ceramikę użytkową i artystyczną, świadomie zacierając granice między funkcją a rzeźbiarską formą. Projektuje unikatowe obiekty do wnętrz: rzeźby, oświetlenie, dekoracje oraz elementy codziennego użytku — również na indywidualne zamówienia.
W swojej pracy sięga po organiczne faktury, kolory i linie zaczerpnięte z natury. Inspirują ją relacje międzyludzkie i doświadczenia dnia codziennego; to z nich buduje język form, w którym estetyka spotyka się z funkcjonalnością. Jej obiekty wprowadzają do przestrzeni spokój, miękkość materii i subtelny, taktylny detal — tak, by użytkowanie stawało się małym, zmysłowym rytuałem

Patrycja Ryba
Patrycja Ryba (ur. 1997) – projektantka ceramiki i architektka, założycielka marki Oneko. Jej prace wyrastają z fascynacji naturalnymi strukturami – ich pięknem, plastycznością i harmonią, ale też niedoskonałościami, krzywiznami i skazami. Nie stanowią jednak bezpośredniego odwzorowania tych motywów, lecz rozwijają własny język oparty na interpretacji naturalnych zjawisk, nadając każdemu obiektowi unikalny charakter i wyrazistą ekspresji.

Alicja Szulc
Alicja Szulc (ur. 2000, Kamień Pomorski)
Absolwentka kierunku Sztuka Mediów na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu (studia magisterskie, 2020-2025).
W swojej twórczości koncentruje się na ilustracjach o narracyjnym charakterze, a obecnie rozwija to zainteresowanie poprzez pracę nad autorskim komiksem. Często współpracuje także z innymi, pomagając im urzeczywistniać autorskie koncepcje, na przykład okładki do książek, banery czy projekty postaci. Choć pracuje głównie cyfrowo, w przyszłości planuje powrócić do pracy z drewnem, łącząc projektowanie z rzemiosłem.
Obecnie współpracuje z Katarzyną Szyc, założycielką marki Perler Design, realizując projekty jako wykonawca.

Angelika Stefaniak
Angelika Stefaniak, ur. w 1997 roku w Jaworze. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu (kierunek Rzeźba, dyplom magisterski w 2024 roku). Jej praktyka łączy ceramikę i tkaninę, zakorzeniona jest w intuicyjnym procesie twórczym, dziecięcej percepcji i onirycznym zniekształcaniu rzeczywistości. Inspiruje się psychologią, antropologią oraz biomorfizmem, poszukując piękna w grotesce, tworząc emocjonalnie nasycone, haptyczne formy balansujące między rzeźbą a obiektem. Laureatka programu OP_YOUNG 2024 oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace prezentowane były m.in. w OP ENHEIM, Galerii Miejskiej we Wrocławiu, Aptece Sztuki w Warszawie oraz na wydarzeniach międzynarodowych w Łodzi i Ołomuńcu.

Arkadiusz Bieńko
Arkadiusz Bieńko (ur. 1978) ukończył studia nad kulturą Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Do pracy z gliną trafił później – kiedy poszukiwał własnej drogi twórczej, a Kasia rozwijała już freebird ceramics. Teoretyczne zaplecze szybko uzupełnił praktyką i dziś współtworzy pracownię, łącząc warsztat ceramiczny z researchowym podejściem badacza kultur Azji.
W swoich naczyniach i małych formach użytkowych operuje oszczędną linią, stonowaną paletą i czystą, geometryczną bryłą – bliższą dalekowschodnim kanonom niż europejskiej ornamentalności. Minimalizm idzie tu w parze z głębokim szacunkiem do materiału: Arek podkreśla naturalną fakturę gliny i eksperymentuje z wysokotemperaturowymi wypałami, by uzyskać spokojne, matowe powierzchnie.

Zuzanna Zienkiewicz
Artystka związana z Wrocławiem. Studiuje rzeźbę na ASP we Wrocławiu, gdzie w 2024 roku otrzymała wyróżnienie w konkursie „Super Forma” za marmurową rzeźbę Unbound Fluidity. W praktyce łączy myślenie rzeźbiarskie z funkcją, rozwijając własny język form na styku sztuki użytkowej i rzeźby.
Jej prace wyrastają z uważnej obserwacji natury: rytmów krajobrazu, struktur grzybów i surowości formacji skalnych. Najczęściej sięga po glinę — traktując ją jako najbardziej plastyczne narzędzie interpretacji — ale eksperymentuje także z marmurem, drewnem, żeliwem oraz zestawieniami stali i tkaniny. W efekcie organiczne impulsy przekształcają się w abstrakcyjne, biomorficzne bryły, które intrygują wizualnie i niosą znaczenia.
Prezentowane cykle i obiekty — m.in. Cellular Flow, Terra Blossom (eksponowane również w Arboretum Wojsławice), Eternal Embrace, Poppy Seed, Lagoon Relic — pokazują, jak artystka płynnie przechodzi od kameralnych form do rzeźb o silnej obecności w przestrzeni. Uczestniczy w wystawach i wydarzeniach środowiska rzeźby i ceramiki, m.in. w projekcie „OSAD / SEDIMENT” (Prószków, 2023) oraz XVII Międzynarodowym Plenerze Ceramicznym LAB ORO w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2025).
